Adaptacja – dobry start w przedszkolu
Przekroczenie progu przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem w życiu dziecka, rozpoczynającym jego nowy etap. Dla wielu dzieci oznacza ono pierwsze kontakty z grupą rówieśników i zupełnie nieznanymi im osobami dorosłymi, rozstanie z rodziną, odnalezienie się w nowym środowisku. Biorąc pod uwagę stan emocjonalny dziecka trzyletniego i jego dotychczasowe doświadczenia, start przedszkolny jest dla niego kluczowym i zarazem trudnym przeżyciem. Dlatego, tak ważne są działania przedszkola i rodziców zmierzające do zmniejszenia do minimum negatywnych emocji dzieci wynikających z ich przechodzenia z najbliższego środowiska rodzinnego do szerszego środowiska przedszkolnego.
Wieloletnie doświadczenia naszych nauczycielek jest gwarancja udanego wejścia
w „nowy świat” – świat przedszkola.
Rodzicu, aby ułatwić dziecku start w przedszkolu:
- odprowadź osobiście dziecko do przedszkola
- daj dziecku ulubioną przytulankę, zdjęcie mamy
- nie spiesz się rano, posiedź z dzieckiem, przytul, zapewnij, że po nie wrócisz
- pozwól i pomóż dziecku wyrazić różne uczucia: smutek, złość czy radość z chodzenia do przedszkola
- pożegnaj się ciepło ale stanowczo, nie należy pytać dziecko o pozwolenie
- zawsze należy zostawić dziecko z panią, nawet jeżeli przy rozstaniu trochę płacze – pani za chwilę je pocieszy. Pomocny jest rytuał machania przez okno – ułatwia rozstanie dziecku i rodzicowi
- nigdy nie należy uciekać, wymykać się po kryjomu czy oszukiwać dziecko, że za chwilę się po nie wróci
- jeżeli to możliwe, odbierz dziecko trochę wcześniej, np. po obiedzie i stopniowo wydłużaj czas pobytu w przedszkolu
- miej dużo czasu i cierpliwości dla dziecka po południu – może być ono zmęczone ilością wrażeń i reagować bardzo różnie – pobudzeniem, niepokojem czy marudzeniem
- we wszystkich sprawach, które nurtują czy niepokoją, dobrze jest zwracać się do wychowawczyni dziecka